ගුවන් යානා යනු මිනිස් ඉතිහාසයේ වැදගත්ම සහ වැදගත් සොයාගැනීම්වලින් එකකි. වරෙක, පියාසර කිරීම පවා කළ හැකි යැයි කිසිවකු නොසිතූ නමුත් 1903 දෙසැම්බර් 17 වන දින සුප්‍රසිද්ධ රයිට් සහෝදරයන් මිනිසා දන්නා පළමු බලැති ගුවන් යානය සමඟ කිටී හෝක් හි කෙටි ගුවන් ගමන් හතරක් කළ විට එය විශිෂ්ට ගමන් මගකට හැරිණි.

1908 දී ප්‍රංශයේ රයිට් සහෝදරයන් විසින් කරන ලද ප්‍රසිද්ධ දර්ශනයක් බටහිර යුරෝපය ගුවන් විප්ලවයට මහත් රුකුලක් විය. එහි ප්‍රතිඵලය වූයේ ශීඝ්‍ර දියුණුවක් මෙන්ම අද අප අහසේ දකින පියාසර යන්ත්‍ර පිළිබඳ මනා අවබෝධයක් ලැබීමයි. රයිට් සහෝදරයන්ගේ සොයාගැනීමේ සිට ගුවන් තාක්‍ෂණය සහ ගුවන් යානා නඩත්තු පද්ධතිවල බොහෝ වර්ධනයන් සිදු ව ඇත.

1903 සිට අහස ජයගත් ගුවන් යානා ගැනයි මේ කතාව,

අපේ වැදගත් සහ රසවත් ලිපි පළවූ සැණින් කියවන්න මේ ලින්ක් එක ක්ලික් කරන්න!

1. Supermarine Spitfire

මෙය දෙවන ලෝක යුද්ධය පැවති මෙන් ම තවමත් නිෂ්පාදනය වෙමින් පවතින එකම බ්‍රිතාන්‍ය ප්‍රහාරක යානයයි. මෙම ප්‍රහාරකයාගේ වඩාත් ප්‍රසිද්ධ ජයග්‍රහණවලින් එකක් නම්, බ්‍රිතාන්‍යයේ සටනේදී ජර්මානු ලුෆ්ට්වාෆ් පරාජය කිරීමට එයට හැකි වීමයි. එහි අද්විතීය සැලසුම ඉලිප්සාකාර පියාපත් වලින් සමන්විත වන අතර ඒවා සිහින්ම හරස්කඩක් තිබීමේ අදහසින් නිර්මාණය කර ඇති අතර එමඟින් ප්‍රහාරක යානය එහි කාලය තුළ වේගවත්ම එකක් බවට පත් විය.

සුපර්මැරීන් ස්පිට්ෆයර් බහුකාර්ය කළ ගුවන් රාමුවකින් සමන්විත විය. එය ඡායාරූප ඔත්තු බැලීම, බාධා කිරීම් සහ පුහුණුව සඳහා භාවිතා කරන ලදී. මෙහි පළමු ගුවන් යානය අශ්වබල 1000 ක Rolls Royce Merlin V-12 එන්ජිමක් භාවිතා කළේය. පසුව එය රෝල්ස් රොයිස් විසින් නිපදවන ලද දැවැන්ත Griffon එන්ජිම මගින් ජනනය කරන ලද අශ්වබල 2,300 හැසිරවීමට සංවර්ධනය කරන ලදී.

2. Lockheed SR-71 Blackbird

මෙය අවසන් වරට අහස අලංකාර කළේ 1999 දී ය. 1966 දී හඳුන්වා දීමෙන් පසු, ලොක්හීඩ් SR-71 බ්ලැක්බර්ඩ්, කලක් ලොව වේගවත්ම මිනිසුන් සහිතව පියාසර කළ හැකි ගුවන් යානය ලෙස වාර්තා තබා ඇත. මෙම ගුවන් යානයේ කොටස් 32 ක් පමණක් නිපදවා ඇත. බ්ලැක්බර්ඩ්ගේ රහසිගත ලක්ෂණ එය භයානක ඔත්තු බැලීමේ මෙහෙයුම් සඳහා වඩාත් සුදුසු විය.

මෙම යානය කෙතරම් වේගවත් දැයි තේරුම් ගැනීමට නම්, එහි මතුපිට සිට ගුවනට මිසයිලයක් මගින් ක්‍රියා කරන විට සම්මත ප්‍රොටෝකෝලය වූයේ එය අභිබවා යාමයි. SR-72 සංවර්ධනය පිළිබඳ බොහෝ කාලවල පර්යේෂණ කර ඇත.

3. North American X-15

උතුරු ඇමරිකානු X-15 දැනට වේගවත්ම මිනිසුන් සහිත ගුවන් යානා සඳහා වන ලෝක වාර්තාවට හිමිකම් කියයි. එයට Mach 6.70 (ශබ්දයේ වේගය මෙන් හය ගුණයක්) දක්වා වේගයකින් ගමන් කළ හැකි අතර එය පැයට කිලෝමීටර 7,200ක් පමණ වේ. 1967 ඔක්තෝම්බර් 3 වන දින, විලියම් ජේ. ”පීට්” නයිට් උතුරු ඇමරිකානු X-15 පියාසර කරමින් සිටියදී මෙම වාර්තාගත වේගය වාර්තා කළේය. එහි විශාල wadge tail එක ගුවන් යානයට මෙතරම් ඉහළ වේගයක් ලබා ගැනීමට උපකාරී විය.

කෙසේ වෙතත්, එම යානයේ Wadge එක අඩු වේගයකදී එතරම් ප්‍රයෝජනවත් නොවීය, මන්ද එය බොහෝ ඇදීමක් ඇති කළේය. උතුරු ඇමරිකානු X-15 හි වලිගය කෙතරම් බරද යත්, එය ගුවන් ගත වීමට නම්, එය B-52 Stratofortress මගින් මීටර් 14,000 ක් පමණ උසකට අහසට ගෙන යා යුතුය. පසුව එය බිමට ඇද වැටී ගිනි ගනී. උතුරු ඇමරිකානු X-15 සුක්කානම සඳහා සම්ප්‍රදායික ‘ඩ්‍රැග් ඕවර් අ ෆින්’ ක්‍රමය භාවිතා කිරීමට නොහැකි තරම් වේගවත් විය. ඒ වෙනුවට, එයට රොකට් තෙරපුම් භාවිතා කරන ලද අතර, එය කිලෝමීටර් 100 කට වඩා වැඩි ලෝක වාර්තාගත උන්නතාංශයකට ළඟා වීමට ඉඩ ලබා දී ඇත.

4. XB-70 Valkyrie

මෙම අද්විතීය ගුවන් යානය මැක් 3 ප්‍රවේගයකින් යුතුය .එන්ජින් හයකින් සමන්විත වූ අතර එය ගුවන් යානයේ රාමුව සෙල්සියස් අංශක 330 දක්වා රත් කිරීමට හේතුව වී ඇත . XB-70 Valkyrie එවැනි වේගයකින් සමන්විත වූයේ එය සෝවියට් අන්තර් මර්දන යන්ත්‍ර අභිබවා යාමට සහ එය යෙදවීමට නියමිතව තිබූ න්‍යෂ්ටික බෝම්බවල පිපිරුමෙන් මිදීමට හැකි බව සහතික කිරීම සඳහා ය. එයට එකවර න්‍යෂ්ටික මිසයිල 14ක් රැගෙන යා හැකිය. මෙම යානය ප්‍රථම වතාවට අහස අලංකාර කළේ 1964 දීය. කෙසේ වෙතත්, එය මේ වන විට විශ්‍රාම ගොස් ඇත. මෙතෙක් නිපදවා ඇත්තේ XB-70 ගුවන් යානා දෙකක් පමණි.

5. McDonnell Douglas F-15 Eagle

මෙම යානය මෙතෙක් නිපදවා ඇති සාර්ථකම ගුවන් යානය බව පැවසේ. එය තවමත් එක්සත් ජනපද ගුවන් හමුදාව විසින් භාවිතා කරනු ලබන්නේ මේ නිසා විය හැකිය. මෙම McDonnell ඩග්ලස් F-15 Eagle ශබ්ද වේගය 2.5 ගුණයක් 18,000 ක් තලය දක්වා වේගවත් කළ හැකි නිවුන් එන්ජින් සහිත වූවකි. එය ප්‍රථම වරට හඳුන්වා දෙනු ලැබුවේ 1976 දීය. එක්සත් ජනපද ගුවන් හමුදාව එය 2025 වසරෙන් ඔබ්බට දිගටම පියාසර කිරීමට සැලසුම් කර ඇත .

අද වන විට F-15 යානා 1200කට ආසන්න ප්‍රමාණයක් නිපදවා ඇති අතර ඒවායින් සමහරක් ඊශ්‍රායලය, සෞදි අරාබිය සහ ජපානය වැනි රටවලට අපනයනය කර ඇත. McDonnell Douglas F-15 Eagle හට බාහිර ඉන්ධන ටැංකියක්, Sidewinders, 120-AMRAAM හෝ එහි දෘඩ ලක්ෂ්‍ය 11 මත බෝම්බ හෙළීමට හැකිය. එය මේ දක්වා තහවුරු කරන ලද ගුවන් සටන් ජයග්‍රහණ 100 කට වගකිව යුතු මිලිමීටර් 20 M61A1 වුල්කන් තුවක්කුවක් ද මෙහි ඇත.

6. Sukhoi Su-27 Flanker

Sukhoi Su-27 Flanker හි උපරිම වේගය Mach 2.35 වේ. ද්විත්ව එන්ජිමකින් සමන්විත මෙම යානය වයර් පාලන පද්ධතියෙන් පියාසර කළ පළමු රුසියානු ජෙට් යානය විය. එය F-15 Eagle වැනි නව ඇමරිකානු ජෙනරල් 3.5 ප්‍රහාරක යානා වලට අභියෝග කිරීමට නිර්මාණය කර ඇත. Sukhoi Su-27 Flanker යානය ගුවනින් ගුවනට, මධ්‍යම හා කෙටි දුර මිසයිල වෙඩි තැබීම සඳහා මිලිමීටර් 30 තුවක්කුවකින් සමන්විත වේ.

ගුවන් සේවා කර්මාන්තයේ සිදුවෙමින් පවතින වර්ධනයන් සමඟ, ඉදිරි වසරවලදී, මීට වඩා වේගවත්, වඩා දියුණු ගුවන් යානා ලෝකයේ බිහිවනු ඇත.

ඉෂාන්ති අමරසිංහ

වෙනත් ලිපි – ඔබේ ආයතනයට නිර්මාණාත්මක චින්තනය එකතු කරගන්නේ කොහොමද

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *